O rodzajach problemów ze skrzyniami biegów i konsekwencjach wynikających z zaniedbania prawidłowej i regularnej eksploatacji można by mówić bez końca. Jako jeden z głównych elementów układu napędowego, skrzynia biegów jest najważniejszym podzespołem w każdym samochodzie zaraz po silniku, a jej brak lub nieprawidłowe działanie może skutecznie uniemożliwić jazdę.
Usterki jakie najczęściej dotykają skrzynie biegów można rozpoznać jeszcze we wczesnym stanie, kiedy to koszt naprawy jest stosunkowo niewielki w odniesieniu do wartości zakupu nowej skrzyni lub wymiany większości elementów. Należy pamiętać iż w skrzyniach biegów zarówno automatycznych jak i manualnych, każdy element niezależnie od tego czy jest to łożysko czy też koło zębate biegu, jest zamknięty w szczelnej obudowie, a uszkodzenie mechaniczne jednego z nich może spowodować reakcję łańcuchową i uszkodzić pozostałe elementy nawet najmniejszymi opiłkami. Z tego samego powodu dbanie o regularne wymiany oleju w skrzyni biegów jest bardzo istotnym i nieodłącznym elementem eksploatacji każdego pojazdu, gdyż jego niedobór i nadmierne zużycie mogą powodować iż elementy znajdujące się w skrzyni będą wytwarzały zbyt wysokie temperatury i produkowały opiłki metalu niszcząc przy tym pozostałe części.
Najczęstsze objawy wczesnych usterek w skrzyni biegów to między innymi:
1. Wyskakujące biegi - kiedy to po ustawieniu drążka przekładni na żądaną pozycję, wraca on na bieg jałowy lub cofa się pomiędzy biegi samoistnie lub dopiero w momencie ruszania pojazdu.
2. Zgrzytanie skrzyni - nawet najmniejsze otarcie się zębatek, które nie znajdują się w swoim naturalnym ułożeniu, może być sygnałem że skrzynia wymaga regulacji lub koło zębate jest wyszczerbione.
3. Zbyt ciężko lub zbyt lekko działająca dźwignia zmiany biegów - taki objaw może informować o konieczności wymiany oleju w skrzyni gdyż jest on zużyty lub został źle dobrany. Konsekwencją nieprawidłowego stanu oleju jest nieregularne smarowanie wszystkich elementów wewnątrz skrzyni, olej źle dobrany ma utrudnioną drogę do szybkiego i skutecznego smarowania łożysk i innych elementów.
4. Opóźniona reakcja - może oznaczać złą synchronizację kół zębatych lub częściowe uszkodzenie co najmniej jednego z nich.
5. Pukanie podczas jazdy - najczęściej informuje nas o konieczności wymiany łożysk w skrzyni biegów lub też wytarciu się któregoś z biegów.
ul. Juliana Klaczki 31
51-151 Wrocław
Wszelkie prawa zastrzeżone dla Autolek 2024