Obsługa automatycznej skrzyni biegów

Obsługa automatycznej skrzyni biegów

Automatyczne skrzynie biegów już wiele lat temu zapanowały nad Amerykańskim rynkiem samochodów, a od pewnego czasu stają się standardem również w Polsce.

O korzyściach płynących z zastosowania takiego rodzaju skrzyni oraz płynności zmiany biegów w skrzyniach bezstopniowych mówić nie trzeba. To czysty luksus i wygoda dzięki której prowadzenie samochodu staje się przyjemniejsze i pozbawione konieczności zmiany biegów za każdym razem kiedy stoimy na światłach lub korku.

"Skrzynie automatyczne nie posiadają pedału sprzęgła"

To co różni skrzyni automatyczne od manualnych do rodzaje biegów jakimi kierowca może sterować. O ile w przypadku skrzyń manualnych, występuje od czterech do aż sześciu biegów w pojazdach osobowych, o tyle w samochodach ze skrzynią automatyczną jest tych biegów średnio sześć. Nie wymagają one jednak ciągłych interwencji gdyż po ustawieniu biegu odpowiedniego do panujących na drodze warunków i zamiarów osoby kierującej pojazdem wszystko dzieje się w pełni automatycznie.

Podstawowy opis funkcji skrzyń automatycznych wygląda następująco:

[P] - czyli "Parking", samochód stoi w miejscu, a skrzynia i hamulce uniemożliwiają mu stoczenie się z górki.

[R] - z angielskiego "Reverse" po Polsku nic innego jak "Bieg wsteczny".

[N] - "Neutral" czyli "Wolny bieg", samochód na nim się toczy i można go pchać albo holować w razie takiej potrzeby.

[D] - czyli "Drive" po Polsku "Jazda", samochód jedzie do przodu i automatycznie zmienia biegi zależnie od aktualnej prędkości i stopnia naciśnięcia pedału gazu.

Pozycja drążka zmiany biegów ustawiona na "Drive" sprawia, że samochód rusza tak jak ma to sytuację w skrzyniach manualnych po ustawieniu pierwszego biegu oraz puszczeniu sprzęgła przez kierowcę, a wraz z nabieraną prędkością i stopniem uciśnięcia pedału gazu, zmienia kolejno biegi (w przypadku skrzyń bezstopniowych odbywa się to bardzo płynnie i nieodczuwalnie) w górę.

Kiedy natomiast chcemy zatrzymać samochód, zwyczajnie ściągamy nogę z gazu i uciskamy hamulec aż do momentu kiedy auto całkowicie się zatrzyma. Ponowne puszczenie nogi z hamulca spowoduje że samochód zacznie znowu się poruszać.

Pozostałe biegi nazywane są różnie ale ich rola jest przeważnie taka sama:

[+][-] - pozwalają na ręczną zmianę pojedynczych biegów.

[L] lub [1] - blokuje pierwszy bieg, przydatna funkcja w momencie holowania innego pojazdu.

[S] lub [2] - blokuje drugi lub dwa pierwsze biegi, co znacznie ułatwia ruszanie na śliskich powierzchniach na przykład w zimie.

Powrót

ul. Juliana Klaczki 31

51-151 Wrocław


Wszelkie prawa zastrzeżone dla Autolek 2019